На основу члана 119. став 1. тачка 1), а у вези са чланом 73. и чланом 78. став 1. тачка 1) Закона о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС“, бр. 88/2017 - даље: Закон), чланова 70-74. Закона о основном образовању и васпитању („Службени гласник РС“, бр. 55/2013 и 101/2017) и члана 12. Статута Основне школе „Јелица Миловановић“ у Сопоту, Школски одбор је, на седници одржаној дана ________________ године, донео
ПРАВИЛНИК О ИСПИТИМА
У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ „ЈЕЛИЦА МИЛОВАНОВИЋ“ У СОПОТУ
Опште одредбе
Члан 1
Овим правилником утврђују се врсте испита, рокови за полагање испита, испитна комисија, организација и начин полагања испита, оцењивање на испиту, записник о полагању испита и правна заштита ученика у вези са полагањем испита у Основној школи „Јелица Миловановић“ у Сопоту (даље: Школа) у складу са Законом, Законом о основном образовању и васпитању и Статутом Школе.
Врсте испита и рокови за полагање
Члан 2
У Школи се полажу следећи испити:
- завршни;
- поправни;
- разредни;
- испити ученика који завршава школовање у року краћем од предвиђеног - брже напредовање;
- испит по приговору;
- испит ученика осмог разреда који има више од две недовољне закључне бројчане оцене или не положи поправни испит;
- испит из страног језика који ученик није изучавао у Школи.
Завршни испит
Члан 3
Након завршеног осмог разреда ученик полаже завршни испит писаним путем - решавањем тестова.
Програмом завршног испита одређују се наставни предмети из којих ученик полаже завршни испит.
Прилагођавање завршног испита за ученике којима је потребна додатна подршка врши се у складу са врстом потребне додатне подршке.
Школа ученику издаје уверење о обављеном завршном испиту.
Полагањем завршног испита ученик стиче право на упис у средњу школу, у складу са Законом и законом који уређује област средњег образовања и васпитања.
Регуларност завршног испита обезбеђује директор.
Резултати завршног испита служе Школи за утврђивање квалитета рада наставника и Школе, ослонац су за развојно планирање и унапређивање свеукупног рада Школе и служе Министарству за процену стања и напретка образовања у Републици Србији.
На основу резултата завршног испита не врши се рангирање школа, али успешне школе, које покажу изузетну педагошку вредност, могу да се награде, а неуспешне се упозоравају на потребу унапређивања свог рада.
Поправни испит
Члан 4
Поправни испит полаже ученик од четвртог до осмог разреда који на крају другог полугодишта има до две недовољне закључне бројчане оцене из обавезних предмета или из једног обавезног предмета и изборног програма други страни језик.
Ученик од четвртог до седмог разреда полаже поправни испит у августовском испитном року, а ученик осмог, односно завршног разреда у јунском и августовском испитном року.
Ученик који полаже поправни испит обавезан је да похађа припремну наставу, коју је Школа дужна да организује непосредно пре полагања поправног испита.
Ученик који положи поправни испит завршава разред.
Ученик од четвртог до седмог разреда који на крају другог полугодишта има више од две недовољне закључне бројчане оцене и ученик који не положи поправни испит или не приступи полагању поправног испита, понавља разред.
Ученик осмог, односно завршног разреда који има више од две недовољне закључне бројчане оцене или не положи поправни испит, не понавља разред, већ завршава започето образовање и васпитање у истој школи полагањем испита из обавезног предмета, односно изборног програма други страни језик из којег има недовољну оцену, у складу са Законом.
Ученик осмог разреда основног образовања и васпитања који положи поправни испит, стиче право да полаже завршни испит у основном образовању и васпитању у прописаним роковима.
Разредни испит
Члан 5
Разредни испит полаже ученик који није оцењен из једног или више предмета, изборног програма или активности.
Ученик може бити неоцењен из обавезног предмета, изборног програма и активности уколико није похађао наставу више од трећине укупног годишњег броја часова тог обавезног предмета, изборног програма и активности и уколико се оцењивањем утврди да није достигао образовне стандарде на основном нивоу.
Ученик који на разредном испиту добије једну или две недовољне оцене или не приступи полагању разредног испита из једног или два обавезна предмета, изборног програма и активности полаже поправни испит.
Ученик који на разредном испиту добије недовољну оцену из више од два обавезна предмета, укључујући и изборни програм други страни језик, или не приступи полагању разредног испита из више од два обавезна предмета, изборног програма и активности, понавља разред, у складу са Законом.
Испит у поступку бржег напредовања ученика
Члан 6
Ученик који се истиче знањем и способностима у току једне школске године може да заврши два разреда полагањем испита и да заврши основну школу у року краћем од осам, али не краћем од шест година, под условима и по поступку који прописује министар.
Испит по приговору
Члан 7
Испит по приговору полаже ученик који је поднео приговор на закључну оцену из обавезног предмета, изборног програма и активности и приговор на испит, уколико директор утврди да је закључна оцена из предмета или оцена на испиту изведена противно прописима или је приговор из других разлога основан.
Испити ученика осмог, односно завршног разреда који има више од две недовољне закључне бројчане оцене или не положи поправни испит
Члан 8
Ученик осмог, односно завршног разреда који има више од две недовољне закључне бројчане оцене или не положи поправни испит, не понавља разред, већ завршава започето образовање и васпитање у истој школи полагањем испита из обавезног предмета, односно изборног програма други страни језик из којег има недовољну оцену, у складу са Законом.
Ученик осмог разреда основног образовања и васпитања који положи поправни испит, стиче право да полаже завршни испит у основном образовању и васпитању у прописаним роковима.
Испит из страног језика
Члан 9
Ученик може да полаже испит из страног језика који није изучавао у Школи.
Испит из става 1. овог члана полаже се по прописаном програму наставе и учења за одређени разред.
Школа издаје ученику уверење о положеном испиту.
Испит из страног језика може да се полаже и у другој школи која остварује програм тог језика.
Изузетно, ученику може да се призна уверење о положеном испиту из страног језика као доказ о савладаности програма страног језика за одређени разред, ако је то у најбољем интересу ученика, уколико је ученик наставио стицање основношколског образовања у другој школи у којој се изучава други страни језик у односу на школу у којој је претходно стицао основношколско образовање и васпитање.
Оцена о положеном испиту из страног језика уноси се у прописану евиденцију.
Испитни рокови
Члан 10
Ученик од четвртог до седмог разреда полаже поправни испит у августовском испитном року, а ученик осмог разреда у јунском и августовском испитном року.
Остали испити могу се полагати у следећим испитним роковима:
- септембарски;
- новембарски;
- јануарски;
- априлски;
- јунски;
- августовски.
Испитна комисија
Члан 11
Сви испити, осим завршног испита, полажу се пред испитном комисијом од три члана, од којих најмање два морају бити стручна за предмет.
Одељењски старешина ученика који приступа полагању испита председава испитном комисијом.
Испитну комисију решењем образује директор Школе за сваки испит и сваки испитни рок.
Уколико Школа нема потребан број стручних лица за одговарајући предмет, директор ће ангажовати стручно лице из друге школе.
Члан 12
Уколико је неки од чланова испитне комисије спречен да присуствује испиту, директор ће решењем одредити новог члана комисије најкасније до почетка одржавања испита.
Ако се замена не обезбеди благовремено, изостанак члана комисије констатује се записнички, а директор одређује нови рок за полагање испита.
Члан испитне комисије на испиту по приговору на оцену не може бити наставник чија је оцена оспорена или на чији предлог је утврђена закључна оцена.
У саставу комисије која је образована у случају поништавања испита не могу бити чланови комисије чији је испит поништен.
Организација и начин полагања испита
Члан 13
Ученик може да приступи полагању испита, уколико је претходно поднео пријаву за полагање испита.
Ученику који је уредно пријавио испит, али из оправданих разлога не приступи полагању и који поднесе доказ о немогућности полагања испита, директор Школе, на његов захтев, може одобрити полагање испита ван утврђених рокова.
Члан 14
Пре полагања испита, ученик се од стране чланова испитне комисије упознаје са правима и обавезама за време полагања испита.
Члан 15
Уколико се испит састоји из писменог и усменог дела испита, прво се полаже писмени део.
Писмени део испита траје 90 минута, односно 2 школска часа.
Приликом полагања писменог дела испита није дозвољено коришћење помоћне литературе.
Ученик не сме да напусти просторију у којој се обавља писмени испит без одобрења испитне комисије, не сме да користи мобилни телефон, електронски уређај или друга средства којима се омета спровођење испита.
У току дана ученик може да ради писмени део испита само из једног предмета.
Члан 16
Усмени део испита полаже се извлачењем испитних цедуља.
Испитна цедуља садржи најмање три испитна питања.
Испитна комисија припрема испитна питања тако да се испитним питањима обухвати целокупно градиво наставног предмета.
Испитне цедуље морају бити од исте хартије, једнаке величине и боје, оверене печатом школе.
Испитних листића мора бити најмање 10% више од броја кандидата који полажу тај испит.
Члан 17
Пре него што почне да одговара, ученик може да замени испитну цедуљу.
Замена испитне цедуље утиче на оцену на испиту и то се констатује у записнику.
Члан 18
Ученик се може удаљити са испита уколико користи мобилни телефон, електронски уређај или друга средства, недолично се понаша према члановима испитне комисије или ремети ток испита.
Испитна комисија уноси у записник о полагању испита напомену да је ученик удаљен са испита, уз навођење разлога за удаљење.
Ученик који је удаљен са испита из разлога прописаних ставом 1. овог члана Правилника оцењује се негативном оценом.
Члан 19
Ученик у једном дану може да полаже највише 2 испита.
Оцењивање на испиту
Члан 20
Чланови испитне комисије утврђују оцену већином гласова.
Успех на испиту изражава се оценом: одличан (5), врло добар (4), добар (3), довољан (2) и недовољан (1).
Оцена на испиту закључује се одмах по обављеном испитивању ученика, а изузетно, уколико има више ученика, на крају дневног рада испитне комисије уноси се у испитни записник и саопштава ученику.
Оцена испитне комисије постаје коначна уколико у законом прописаном року не буде поднет приговор на испит, односно протеком рока за подношење приговора на испит.
Члан 21
Ако ученик у току испита одустане од полагања испита, сматра се да испит није положио и то се констатује у записнику.
Записник о полагању испита
Члан 22
Записник о полагању испита Школа води за сваког ученика појединачно.
Записник се води на обрасцу и на начин прописан Правилником о садржају и начину вођења евиденције и издавању јавних исправа у основној школи.
Правна заштита ученика
Члан 23
Ученик, његов родитељ, односно други законски заступник има право да поднесе приговор на испит прописан посебним законом у року од 24 сата од саопштења оцене.
Директор школе је дужан да одлучи о приговору у року од 24 сата од његовог пријема.
Ако утврди да је испит обављен противно Закону или Закону о основном образовању и васпитању и прописима донетим на основу њих, поништиће испит и упутити ученика на поновно полагање испита.
Испит се организује у року од три дана од дана подношења приговора.
Када је поништен испит директор образује нову комисију (најмање три члана, од којих су два стручна за предмет) у чијем саставу не могу бити чланови комисије чији је испит поништен.
Оцена комисије је коначна.
Уколико директор не донесе одлуку по приговору на испит, односно уколико ученик није задовољан одлуком директора по приговору на испит, ученик, његов родитељ, односно други законски заступник може да поднесе пријаву Министарству просвете, науке и технолошког развоја (даље: Министарство), у року од осам дана од дана сазнања за повреду својих права.
Ако оцени да је пријава основана, Министарство ће у року од осам дана од дана пријема пријаве да упозори Школу на уочене неправилности и одреди јој рок од три дана од упозорења за отклањање уочене неправилности. Ако Школа не поступи по овом упозорењу, Министарство ће предузети одговарајуће мере, у складу са законом.
Завршне одредбе
Члан 24
Овај Правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања на огласној табли Школе.
Ступањем на снагу овог Правилника престаје да важи Правилник о испитима у Основној школи „Јелица Миловановић“ у Сопоту, који је донет 29.03.2018. године, заведен под дел. бр. 244 од 29.03.2018. године.
ПРЕДСЕДНИК ШКОЛСКОГ ОДБОРА
Ивана Недељковић